Köpvillkor

Köpvillkor

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Börta Bigårdar AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Orderbekräftelsen från webshopen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex pris, leveranstid etc förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Börta Bigårdar AB har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kunden.


2. Pris
I priserna ingår moms. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Börta Bigårdar AB inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Frakt tillkommer.


3. Leveranser - leveranstider
Normal leveranstid är inom (5-10) arbetsdagar från det att vi tagit emot din beställning. I de fall där vi måste beställa en vara från någon av våra leverantörer samt under högsäsong kan leveranstiden vara något längre, ca 10-12 arbetsdagar. Kontakta oss per mail om du har några frågor, info@bortabi.se Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser eller att vi byter ut artikeln mot likvärdig produkt.


4. Betalning
Börta Bigårdar AB redovisar priser inkl moms. Endast fraktkostnad, kostnad för försändelseemballage samt pant för pall tillkommer, inga andra avgifter.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

  • Fakturabetalning med 20 dagars kredit (efter godkänd kreditprövning) 
  • Vid pappersfaktura på shoporder tillkommer 50:- i faktueringsavgift. (Detta gäller endast när du som köpare särskilt begär pappersfaktura)

Efter förfallodagen debiteras en årlig dröjsmålsränta med 12%. Avgift för påminnelsefaktura är 50 kr.


5. Garanti
Börta Bigårdar AB säljer alla fabriksnya maskiner med ett års garanti.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns när varan levererades. Gäller det t ex handhavandefel, fel som uppkommit pga felinställning, fel som köparen orsakat själv eller då vi inte kan finna några fel debiteras köparen kostnaden för eventuell frakt och arbetskostnad.
Produktgarantin gäller inte fel som uppkommit vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende utan skriftligt godkännande av Börta Bigårdar AB.

Din faktura är ditt garantibevis. Förvara dokumentet väl då det behövs vid utnyttjande av garantin.


6. Reklamationsrätt
Kunder till Börta Bigårdar AB har i enlighet med konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt köplagen. Ett års garanti, ingen reklamationsrätt.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns när varan levererades. Gäller det t ex handhavandefel, fel som uppkommit pga felinställning, fel som köparen orsakat själv eller då vi inte kan finna några fel debiteras köparen kostnaden för eventuell frakt och arbetskostnad.
Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende utan skriftligt godkännande av Börta Bigårdar AB.
Din faktura är ditt garantibevis. Förvara dokumentet väl då det behövs vid reklamationen.


7. Ångerrätt
Vid köp från webshopen har du i enlighet med distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt från det att du tog emot varan. Du måste inom 14 dagar meddela Börta Bigårdar AB att du ångrar ditt köp och du som köpare står för frakten enligt beställningen samt returfrakten. Du kan ångra köpet innan du hämtat ut paketet, men du måste alltid meddela säljaren och står även då för frakten tur och retur.
Varans skick ska vara i väsentligt oförändrat skick, dvs du har rätt att undersöka varan, men inte använda den om du ska utnyttja din ångerrätt.

Så här gör du vid utnyttjande av ångerrätt och gör en retur:

Inom 14 dagar efter du fått din vara meddelar du Börta Bigårdar AB via mail till info@bortabi.se

 att du ångrar ditt köp och vill returnera varorna. Uppge shopordernummer, namn, adress och telefonnummer. Om du hunnit betala varorna även kontonummer eller ev bank- eller plusgironummer dit pengarna ska återbetalas. Returnera varorna i ursprungligt skick, dvs oanvända, oskadade och oförstörda till Börta Bigårdar AB. Gråbo Industriväg 1, 443 40 Gråbo. Använd företagspaket eller motsvarande vid retur till LP:s Biodling. Vi har ingen möjlighet att hämta ut paket hos ombud. Om privatpaket till ombud ändå används och det outlösta paketet går i retur till avsändaren står avsändaren för eventuella kostnader.


8. Retur av glaspall och pallskivor
Pallar som ej är hela, rena, torra eller som på annat sätt är förorenade av exempelvis färg, olja eller snö, godkänns ej för retur och pant återfås ej.
Plastskivorna får ej användas i egen produktion eller utsättas för någon form av förorening eller skadegörelse. De ska förvaras inomhus eller under tak tills det är dags att returnera dem till oss.
Pallarna får ej användas i egen produktion, eller utsättas för någon form av förorening eller skadegörelse. De ska vara hela och i oskadat skick samt fria från plast- och packmaterial. Pallar som angripits av mögel accepteras ej i retur.


9. Personuppgifter

Börta Bigårdar AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med beställning hanteras enligt allmänna dataskyddsförordningen, (GDPR) som ersätter Personuppgiftslagen (PuL) den 25e maj 2018. Genom godkännande av köpvillkoren (att du genomför ett köp) med LP:s Biodling samtycker du till att dina nödvändiga uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp,  samt för utskick av erbjudanden och information via e-mail. Du har alltid rätt att begära ut vilka uppgifter som finns registrerade hos oss. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. 
De nödvändiga personuppgifter som vi lagrar hämtar vi in från dig. De uppgifter vi behöver är namn, personnummer, postadress, e-postadress, telefonnummer, IP-adress och betalningsinformation (vid webborder)

Vad behöver vi dina personuppgifter till?
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna behandla och leverera din order. För att kunna utföra vårt arbete och kunna ge dig den servicen som du förväntar dig. Vi kan inte skicka en beställning om vi inte vet vem som ska ha den eller vart den ska levereras, som ett exempel.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter? 

I flesta fall så sparar vi dina personuppgifter för underlätta för dig som kund när du ska beställa igen. Så länge du är kund hos oss med andra ord. Vi har en rättslig förpliktelse att uppfylla reglerna angående bokföringslagen och behöver därför spara historik i minst 7 år. Dessa lagras givetvis i skyddade arkiv. 

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter finns lagrade i vårt kundregister i vårt affärssystem. Affärsystemet är alltid säkrat med inloggningar av lösenord och låter ingen obehörig komma åt uppgifterna. Våra datorer är uppdaterade och säkrade med antivirus och säkerhetsapplikationer. Även dessa har inte obehöriga tillgång till. Våra trådlösa nätverk är krypterade och säkrade med lösenord. Vid användning av vår webshop så är den säkrad med kryptering SSL för att behandla personuppgifter med säkerhet.